کوچک سینمایی بازیگران پیروزی سینمای

کوچک: سینمایی بازیگران پیروزی سینمای داستان همراه مدرسه سینما زندگی

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی ناگفته‌های حدادعادل از حوادث ۸۸

    غلامعلی حدادعادل نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی به بیان بعضی خاطرات و ناگفته ها از حوادث بعد از انتخابات 88 پرداخته است.

    ناگفته‌های حدادعادل از حوادث ۸۸

    ناگفته های حدادعادل از حوادث ۸۸

    عبارات مهم : مهندس

    غلامعلی حدادعادل نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت وگویی به بیان بعضی خاطرات و ناگفته ها از حوادث بعد از انتخابات 88 پرداخته است.

    وی انتخابات 88 را نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی دانست و گفت: « بنده از فردای بعد از ۲۲ خرداد ۸۸ گفتم که نقشه سیاسی کشور عزیزمان ایران عوض می شود و حوادث بعدی هم این نظر را تأیید کرد؛ یعنی خیلی افراد و جریانات جایگاه و پایگاه خودشان را از دست خواهند داد یا جایگاه و پایگاهشان تضعیف خواهد شد و احتمالاً افراد و جریاناتی هم ظهور بکنند و تازه باشند و یک جایگاه تازه ای پیدا بکنند».

    ناگفته‌های حدادعادل از حوادث ۸۸

    وی با بیان اینکه آرایش جدیدی از نیروها را آینده نگری کرده بودم، گفت: « حوادث قبل از انتخابات قبل از روز ۲۲ خرداد ۸۸ حوادث منحصر به فردی بود یعنی ما هیچ وقت در انتخابات های گذشته این شور و هیجان و صف بندی و حرارت و حرکت را نداشتیم و التهاب عجیب بر جامعه حکمفرما بود. دو طرف خصوصاً طرفداران آقای موسوی با تمام قوا به میدان آمده بودند؛ چه از نظر ستادها، چه از نظر شعارهای تبلیغاتی، ابزارهای تبلیغاتی، گستردگی در سطح ایران. یک پدیده نوینی هم که امسال اضافه شد که در انتخابات های گذشته سابقه نداشت، مناظره های تلویزیونی بود. نتیجه این شده است بود که قبل از روز رأی گیری فضای انتخاباتی به اسبی شبیه بود که تا آنجایی که جا داشت به آن تازیانه زده بودند و این اسب با نهایت سرعت در حال حرکت بود».

    حداد عادل با تاکید بر اینکه مناظره ها انفجاری در تبلیغات ایجاد کرد، گفت: « ذهن خیلی از مردم را به هم ریخت و در این مناظره ها حرف هایی زده شد که از نظر سیاسی و از نظر حقوقی خلاف انتظار بود و بر التهاب ها افزود. بنده قبل از روز رأی گیری احتمال دادم که بعد از رأی گیری ما فضای آرامی نداشته باشیم و این آینده نگری خودم را به بعضی از افراد نزدیک به خودم گفتم. گفتم تجربه سیاسی من به من می گوید که این جمعیتی که این اندازه داغ و ملتهب هستند به نتیجه انتخابات به آسانی تمکین نمی کنند؛ این استنباط من بود، چون واقعاً وضع قبل از انتخابات عادی نبود! … این حالت هیچ وقت دیده نشده بود. درست است که به خونریزی و درگیری مهمی نینجامید ولی دو طرف پر بودند، لبریز و سرشار بودند از خشم و هیجان و بیم و امید؛ و معلوم بود که مهار این هیجانات کار آسانی نیست و دیدیم که بعد از روز رأی گیری همین هیجانات را جهت دادند و مبدّل کردند به حوادثی که به آنها حالا خواهیم پرداخت. این یک واقعیت است».

    غلامعلی حدادعادل نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی به بیان بعضی خاطرات و ناگفته ها از حوادث بعد از انتخابات 88 پرداخته است.

    وی افزود: «کاندیداها جهت غلبه به یکدیگر ملاحظه آبروی نظام را نکردند، ملاحظه افکار عمومی جوان ها را نکردند، حتی ملاحظه های اطلاعاتی و امنیتی را نکردند. چیزهایی را که کسی به آن تصریح نکرده بود، در هیچ جایگاه رسمی اعلام نشده بود، آن ها بی محابا به زبان آوردند و همه این ها هنجارشکنی بود».

    نماینده پیشین مجلس افزود: « اینکه آقای احمدی نژاد بیاید راجع به فرزندان آقای هاشمی و فرزندان آقای ناطق نوری صحبت بکند، بدون اینکه سندی عرضه بکند و بدون اینکه طرف برابر وقت دفاع داشته باشد، خلاف موازین بود و به فرض که این اتفاق هم افتاده باشد این ها باید در محکمه مطرح بشود و طرف حق دفاع داشته باشد، وکیل داشته باشد، پیگیری کارشناسی بشود؛ بعد محکمه نظر بدهد… ولی اینکه مقامات بالای کشور بیایند راجع به دیگر مقامات بالای کشور این حرف ها را همین طور گذرا در افکار عمومی ـ سه چهار روز مانده به انتخابات، یک هفته مانده به انتخابات ـ مطرح بکنند و بر شعله های مخالف و موافق نفت بریزند، کار صحیحی نبود و همین طور نسبت هایی که از طرف برابر داده شد به آقای احمدی نژاد، آن ها هم در واقع جایش در تلویزیون نبود».

    وی همچنین گفت: « آقای موسوی که آمد در مناظره ها شرکت کرد، آن آقای موسوی که ما در دوران هشت ساله وقت امام دیده بودیم به عنوان نخست وزیر، دیگر نبود… از یک مرد پخته ای مثل آقای موسوی انتظار نبود که بیاید در مناظره های انتخاباتی به جای اینکه راجع به پرسشها کارشناسی و داخلی کشور و پرسشها صحبت بکند که خیلی هم می شد صحبت کرد، برود مطالبی را مطرح بکند که اصلاً فراتر از آقای احمدی نژاد و فراتر از این دولت و آن دولت است و مواضع رهبری و امام بوده است و انقلاب بود».

    ناگفته‌های حدادعادل از حوادث ۸۸

    وی در مورد حوادث بعد از انتخابات نیز گفت: « آقای مهندس موسوی که ساعت یازده شب خودش را پیروز انتخابات می داند، صبح روز شنبه مدّعی می شود که حقوق مردم ضایع شده، یک تقلّب عظیم صورت گرفته و بعد هم از رهبری مطالبه می کند که انتخابات را باطل اعلام بکنند؛ چون تقلب صورت گرفته است … باید کاملاً روشن بشود که آقای موسوی به استناد چه مدارکی گفته که انتخابات باید ابطال بشود؛ ما آن اعلامیه های آقای موسوی را بررسی کردیم؛ مثلاً می گوید که چون در مناظره ها بد اخلاقی شده است باید انتخابات ابطال شود».

    نماینده سابق مجلس در مورد حمایت مردها یزدی و جنتی از احمدی نژاد گفت: « آقای جنتی که نه؛ آقای الهام و آقای یزدی این ها گفتند که ما طرفدار احمدی نژاد هستیم؛ البته آقای یزدی به این صراحت نگفته هست. آقای یزدی ـ تا آنجا که من می دانم ـ رأی جامعه مدرّسین را اعلام کرد».

    غلامعلی حدادعادل نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی به بیان بعضی خاطرات و ناگفته ها از حوادث بعد از انتخابات 88 پرداخته است.

    وی در مورد انتقاداتی که شورای نگهبان وارد هست، نیز گفت: « نقد روش های شورای نگهبان یک بحث است ولی اینکه ما بگوییم که اعضای شورای نگهبان نشستند آنجا و اگر یک کاندیدایی غیر از آن کسی که اکثرشان به او میل به دارند رأی آورد، این ها چشم هایشان را هم می گذارند و روی تقلّب شرکت یافته دولت سکوت می کنند جهت اینکه کاندیدای موردنظر خودشان وارد بشود، این به نظر من تهمت بزرگی است که ما به ۶ تا فقیه و ۶ تا حقوقدان می زنیم و می گوییم این شورای نگهبان فاسد است! »

    حداد عادل در ادامه این گفت و گو به صحبت خود در روز 26 خرداد در میدان فلسطین اشاره کرد و گفت: « آنچه خودم احساس وظیفه کردم، همین بود که اولاً تلاش کنم که آرامش ایجاد بشود. من سه تا اقدام مشخص کردم در این انتخابات: هم مثل روز سه شنبه ۲۶ خرداد رفتم در میدان فلسطین، در جمع طرفداران آقای احمدی نژاد صحبت کردم و این خلاف انتظار خیلی ها بود؛ خیلی ها کینه بنده را به دل گرفتند و انتقاد و بدگویی می کنند که تو آیا رفتی صحبت کردی. این بعد از آن بود که آقای احمدی نژاد روز یکشنبه رفته بود صحبت کرده بود و خوب بعضی ها هم انتقاد داشتند به بعضی بخش های صحبت ایشان. بنده دعوت کننده نبودم جهت روز سه شنبه؛ جمعیت هم از دو طرف دعوت شده است بودند؛ یعنی جمعیتی که روز دوشنبه از میدان انقلاب به سمت آزادی رفته بودند قرار گذاشته بودند که فردا بیایند میدان ولی عصر؛ از این طرف هم طرفداران آقای احمدی نژاد که روز یکشنبه آمده بودند پای صحبت ایشان دعوت شده است بودند که بیایند میدان ولی عصر. این ها خارج از اختیار ما بود، ما هم فقط اخبارش را شنیدیم؛ منتها تقریباً یک ساعت مانده به صحبت من، به من اطلاع دادند که آن کسی که قرار بوده بیاید سخنرانی، او نرسیده و هم دسترسی به او ممکن نیست؛ تو بیا صحبت کن … من تعریف کردم از آقای مهندس موسوی و طرفداران آقای مهندس موسوی را هم محترم شمردم، جزء این ملت شمردم و یک استدلال هایی هم کردم جهت اینکه واقعاً این التهاب فرو بنشیند ».

    ناگفته‌های حدادعادل از حوادث ۸۸

    وی ادامه داد: « بعد از آن سخنرانی، چهارشنبه شب صدا و سیما از من دعوت کرد که بروم در گفت و گوی خاص آنجا، جهت اول بار بود که یک کسی در گفت و گوی خاص یک مقداری از همین صحبت هایی که من همین حالا کردم و ضبط شده، بیان کرد که خود بنده بودم و این صحبت یک مقداری جامعه را عوض کرد؛ یعنی مردمی که تا حدّی گیج شده است بودند و زیاد حواسشان متوجه اخبار خرابی ها و آتش سوزی ها و تظاهرات و هیجانات و التهابات بود، با یک مقداری بحث و سؤال روبرو شدند. یعنی بنده با آن مصاحبه ذهن ها را از درگیری های خیابانی معطوف کردم به یک جنبه های نرم افزاری و فکری و حقوقی و سیاسی؛ و در واقع صحنه را عوض کردم و تأثیرش را هم دیدیم. دیگر از فردای آن روز برخوردهایی که با خود من می شد موافق، مخالف، توده مردم، من توجه داشتم که حالا نمی خواهم راجع به آن صحبت کنم.

    وی افزود: « چند روز که گذشت، البته به نظر من در این حوادث بعد از انتخابات یک نقطه عطف مهم نماز جمعه ۲۹ خرداد رهبری بود؛ یعنی آن نماز جمعه به نظر من یک فصل الخطاب عملی و اصلاً آینده درگیری ها چه در خیابان، چه در اذهان و چه در سطح بین المللی، بعد از نماز جمعه رهبری عوض شد. چه طور عوض شد؟ یکی اینکه آن جمعیتی که آمد روز جمعه ۲۹ خرداد در این ۳۰ سال در نماز جمعه سابقه نداشت. بنده از روز اولی که نماز جمعه برپا شده است در جمهوری اسلامی در نماز جمعه شرکت داشتم، نمی گویم هر لحظه بودم ولی شاید در بین مسئولین اگر یک وقت آمار بگیرند من جزء آن رده های اوج باشم که اهتمام و مواظبت داشتم به اینکه نماز جمعه من ترک نشود؛ منتها زیاد توی مردم هستم. بنده یاد ندارم چنین نماز جمعه ای تشکیل شده است باشد. … رهبری روز سه شنبه همان هفته هم ظاهراً دعوت کرده بودند از نمایندگان هر چهار کاندیدا… گفته بودند دوربین های تلویزیونی را هم ببرید و هر کسی هر چه در دلش است بگوید؛ واقعاً بگوید. اگر تقلّب شده است دلیلی مدرکی سندی بدهید. گفته بودند من به شورای نگهبان می گویم پیگیری بکند رهبری تمام تلاش ارزش را کردند که این اعتراضات را مستدل کنند و از مجاری قانونی به جریان بیندازند و اعلام کردند که من اهل این نیستم که به تقلب صحه بگذارم».

    حداد عال با اشاره به راه پیمایی های غیر قانوین که منجر به درگیری ، دستگیر و کشده شدن عده ای و بدرفتاری با بعضی بازداشتیان در کهریزیک شد، گفت: « از اینجا به بعد یک شکل دیگری شد منتها اتفاق مهمی که افتاده این است که بعد از اینکه این تخلفات قانونی صورت گرفت؛ یعنی راه پیمایی های غیرقانونی صورت گرفت، درگیری و زد و خورد، دستگیری، زندان و کشته شدن یک عده ای حدود ۴۰ نفر، بعد دیگر اصل تقلب و ادعای تقلب را مردها گذاشتند کنار و مسئله مهم این شد که آیا یک عده کشته شدند، آیا یک عده دستگیر شدند، آیا یک عده را بردند در کهریزک که آنجا بدرفتاری شده است و… ما می گوییم این ها بد هست؛ ما دلمان نمی خواست که از بینی یک نفر خون بیاید، ما هم نسبت به آن جوان هایی که کشته شدند، چه توی زندان از بین رفتند، چه توی خیابان کشته شدند، احساس همدردی می کنیم. چه علت دارد که مثل بنده ای خوشحال بشود از اینکه یک جوانی مثلاً کشته بشود، مادرش عزادار بشود، خانواده اش عزادار بشوند. ما همه یک خانواده هستیم؛ تمام وجود ما خدمت به این مردم است».

    وی افزود: « شما بودید که مردم را توی خیابان ها کشاندید. آن اگر ثابت نشود و معلوم نشود که شما حق داشتید که مردم را بکشانید توی خیابان، شما مسئول هستید در برابر این اتفاق هایی که بعدش افتاده هست. حرف ما این است: مسئله مهم این نبوده؛ بنده نمی گویم کشته شدن سه دانشجو در کهریزک مهم نیست که یک روزنامه ای بردارد این را تیتر بکند و یک تعدادی دانشجو هم جنبش بشوند علیه بنده و بگویند مثلاً فلانی حمایت کرده از بدرفتاری با مردم. من حرفم این نیست. من می گویم مسئله مهم این نبود مسئله مهم این بود که شما مدعی شده است بودید که توی انتخابات تقلب شده؛ باید بیایید و این را ثابت کنید. حالا ما چه کار کردیم؟ شورای نگهبان می خواست طبق وظیفه قانونی خودش طبق نص قانون در آخر ۱۰ روز اعلام کند که نتیجه های انتخابات مورد تأیید است مردها هم دائم اعلام می کردند، تلویزیون های خارجی، ماهواره ها، سایت ها که تقلب شده است هست. بنده به نظرم رسید که حالا عجله نشود در اعلام نتیجه های بهتر است که باز همین را هم نگویند که شورای نگهبان بدون اعتنا به این اعتراضات منتظر بود که ده روز بشود و کار را تمام کند. این بود که اقداماتی کردیم که حالا جزئیاتش را نمی خواهم عرض بکنم».

    وی توضیح داد: « ما دنبال کردیم که به یک شکلی این مهلت ایجاد بشود. نقش پشت صحنه بنده در این مقطع این بود که من سریعاً پی گیری کردم تا اینکه این ده روز بشود ۱۵ روز این امر در واقع مشخّصاً کار بنده بود و خدا را هم شکر می کنم که این کار به نتیجه رسید؛ کما اینکه در انتخابات دور قبل هم آن موافقت با صلاحیت با آقای معین و آقای مهرعلی زاده با نامه بنده بود در وقت ریاست مجلس هفتم. این نوبت را هم بنده دنبال کردم و این اتفاق افتاد. شورای نگهبان که پنج روز اضافه شد به مهلتش آمد گفت که یک هیئتی تشکیل بشود که این هیئت مورد قبول مردم باشد؛ حالا هم هنگامی که می گویید مورد قبول مردم، هیچ کس در کشور عزیزمان ایران نیست که مورد قبول همه باشد؛ در هیچ کشوری هیچ کس نیست که مورد قبول همه باشد. تشخیص شورای نگهبان این بود که بعضی ها هستند که مردم قبول دارند که اینها به مردم دروغ نمی گویند یکی اش آقای ابوترابی بود، نایب مدیر مجلس، یکی آقای ولایتی بود، یکی بنده.ما را دعوت کردند؛ آقای افتخارجهرمی بود، آقای رحیمیان بود، یکی هم آقای درّی نجف آبادی این ۶ نفر، توی این جمع، آقای درّی از شخصیت های روحانی علاقه مند به آقای هاشمی رفسنجانی است و این را همه می دانند، آقای درّی هم انکار نمی کند. آقای افتخارجهرمی هم یک حقوقدان است که سابقه عضویت طولانی در شورای نگهبان داشته و مورد اعتماد جریان چپ بوده در ایران، آقای رحیمیان هم یک روحانی است که سابقه عضویت و حتی بنیانگذاری مجمع روحانیون مبارز را داشته و از نیروهایی بوده که هیچ وقت در دست و بال جناح راست نبوده و مورد اعتماد بیت امام و در واقع خود امام بوده است».

    حداد عادل ادامه داد: « این سه نفر، آقای ابوترابی برادر آقای سیدعلی اکبر ابوترابی آن شخصیت والای مبارز بوده که کارنامه اش روشن هست، آقای ولایتی هم که شخصیت دانشگاهی است که گرچه موضع سیاسی دارد ولی بالاخره یک شخصیت اخلاقی محترمی هست، بنده شرمنده هم گیرم از همه بدتر و من هم کسی بودم که آمدم در تلویزیون و چهارتا سؤال از آقای مهندس موسوی کردم. حالا این هیئت که دیگر به این علت صلاحیتش نباید خدشه دار باشد که یک عده ای می گفتند این چه هیئتی است که حدّادعادل هم در آن عضویت دارد؟! من می گفتم که آقا مگر من چه گفتم؟ من گفتم به احمدی نژاد رأی دادم. هر کس دیگر هم که گزینش بکنید بالاخره یا به احمدی نژاد رأی داده یا به موسوی یا به رضایی یا به کروبی… بعد نباید عضو باشد دیگر! بالاخره به یکی رأی داده هست. مگر من در مصاحبه تلویزیونی چه گفتم؟ اهانتی کردم؟ حکمی کردم؟ من سؤالاتی کردم، شماها باید جواب بدهید؛ منتها من جرئت کردم، سریعتر از همه آمدم میدان؛ و این پرده هیاهویی که شما بافته بودید، این را دریدم و فضا را عوض کردم . آقای ابوترابی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت گوی خاص شبکه دو مقداری از ماجراها را توضیح داد. بیانیه ای هم که این هیئت صادر کرد در آن هم مطالبی گفته شده است هست. بالاخره آقای کروبی اوایل موافقت کرد، حتی آقای ابوترابی به من گفتند که من از آقای کروبی پرسیدم شما نماینده معرفی می کنی، گفتند بله، من گفتم اگر آقای موسوی هم معرفی نکند شما معرفی می کنی؟ گفت بله، او هم نکند من می کنم. بعد ایشان رفتند سراغ مهندس موسوی، آقای مهندس موسوی مخالفتی نمی کردند اوایل ولی موافقتی هم نمی کردند. ایشان هر لحظه عنوان را موکول می کردند به این که مشاوران من باید نظر بدهند. مشاوران ایشان چه کسانی بودند؟ آقای محتشمی و آقای موسوی لاری. بعد غیراز آقای ابوترابی که چندین نوبت با آقای موسوی تماس گرفتند تا دیر وقت شب در منزلشان در آن پنج شش روز واقعاً آقای ابوترابی و یک عده ای مرتباً با آقای موسوی و آقای کروبی تماس می گرفتند. تلاششان این بود که آقای موسوی و آقای کروبی نماینده معرفی بکنند و دلایلشان را بگویند و بگویند به این علت ما معتقدیم تقلّب شده. من شهادت می دهم و خدا را گواه می گیرم که به این تصمیم رسیده بودم که اگر رفتم و نمایندگان آقای موسوی و آقای کروبی آمدند ادعاها را مطرح کردند، ما رفتیم پیگیری منطقی کردیم و دیدیم یک تقلّب شرکت یافته در این کشور در انتخابات صورت گرفته، ما به این ظلم صحّه نگذاریم و بیاییم اعلام کنیم که مردم ما رفتیم دیدیم و تقلب شده است بود».

    نماینده پیشین مجلس در ادامه گفت: « خلاصه کنم که ما در این پنج شش روز، تمام نیروی خودمان را بسیج کردیم که اولاً بفهمیم این مردها حرف مستند مستدلی دارند که تقلب شرکت یافته جهت ۱۱ میلیون رأی در کشور عزیزمان ایران صورت گرفته یا نه؛ و بعد هم تمام تلاش خودمان را به کار بستیم که این مردها نمایندگانی معرفی بکنند که اگر تحقیقی در مورد ادعاهای آنها قرار است صورت بگیرد، با حضور نماینده ارزش باشد. آقای آقامحمدی رفت با آقای مهندس موسوی صحبت کرد. شما با آقای آقامحمدی صحبت بکنید؛ چون من دیگر نرفتم با آقای مهندس موسوی صحبت بکنم. به شدت از من ناراحت بودند، هنوز هم هستند، بنده گفتم من بروم می گویند تو که علی رغم اسمت عادل نیستی رفتی توی تلویزیون با مهندس موسوی مخالفت کردی بعد تو اصلاً نباید عضو این هیئت می بودی می گفتند بعضی از این مردها هنوز هم می گویند بنده جهت اینکه به اصطلاح نماینده این گروه نباشم، پیش قدم نشدم. آقای ابوترابی رفتند که به سلامت نفس و بی طرفی ارزش همه معترف هستند؛ من هم بی طرف بودم ولی اگر کسی حرف حقی زد که دالّ بر این نیست که بی طرف نیست ولی دیگران این جوری فکر می کردند، ما قصد نداشتیم جنبش بکنیم. آقای ابوترابی رفت و دیگران و دیگران».

    وی افزود: « من گواهی می دهم که آقای جنتی در آن چند روز که ما در شورای نگهبان بودیم، هرچه این مردها گفتند آقای جنتی گفتند که هیچ اشکال ندارد، بیایند بررسی کنند. مثلاً می گفتند آقا در یک حوزه ای جمعیت رأی دهنده خیلی زیاد از آمار وزارت کشور بوده، بعد لابد اسامی را جعل کردند؛ یک عده آدمی که وجود خارجی ندارند این ها نوشتند به نام آنها رأی صادر شده است هست. مردها ادعا کردند ما با آقای مهندس آیت اللّهی مدیر شرکت ثبت احوال کشور صحبت کردیم، ایشان گفت ما حاضریم کامپیوتر بیاوریم پای صندوق رأی هر اسمی که توی ته برگه نوشته شده است آنجا موجود است شما بدهید به کامپیوتر، ما از آن حافظه جمعیتی وزارت کشور سؤال می کنیم ببینیم این آدم وجود خارجی دارد یا ندارد. ما حاضریم که بگویند مثلاً این ها که آمدند اینجا وجود خارجی ندارند! ما حاضریم این کارها را بررسی بکنیم. ما اعلام کردیم که بفرمایید. آن چیزی که مهم است و من باید صریح اعلام کنم، این است که این مردها تا آن آخرین لحظه حاضر نشدند نماینده معرفی کنند».

    مهر

    واژه های کلیدی: مهندس | نگهبان | اعلامیه | انتخابات | احمدی نژاد | احمدی نژاد | نتیجه انتخابات | مجلس شورای اسلامی


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار